Når elektronikken står af: Skal jeg selv reparere min mobiltelefon?
Medmindre du er en af dem, der ofte udskifter mobilen, fordi den nye model er kommet på markedet, har de fleste af os prøvet, at telefonen en dag går i stykker. Hvis der stadig er garanti på, er det som regel nemt at få den repareret hos forhandleren eller producenten, men hvis garantien er udløbet, står du selv med besværet. Skal du købe en ny, eller kan den repareres? Og hvis ja, kan du så selv reparere den?
Hjemmereparation: risiko for yderligere skade og ingen garanti
Der findes masser af guides nettet, der viser, hvordan du selv kan fikse din ødelagte mobil. Fars rustne skruetrækker skal i brug, og diverse netbutikker og DBA bliver gransket for billige reservedele. Sandheden er dog, at hjemmereparationer sjældent er en succes. For det første kan du ikke være sikker på, at reservedelene er af høj nok kvalitet, og for det andet er der ingen garanti på reparationen derhjemme. Du kan derfor risikere at ødelægge mobilen endnu mere uden nogen mulighed for at klage eller få pengene tilbage.
Søg assistance hos eksperterne i stedet
Den bedste løsning er at gå til dedicerede mobilværksteder. For eksempel kan du gå til iEkspert, der tilbyder mobilreparationer i hele landet. De specialiserer sig, trods navnet, ikke kun i iPhones, men i alle smartphones samt tablets og Macbooks i forskellige modeller.
Noget af de smarte ved iEkspert er, at du kan aflevere din enhed i en af deres fysiske butikker, men også sende den ind med posten. Uanset hvilken metode du vælger, får du en gratis diagnose på enheden. Efter diagnosen kontakter de dig, så du helt præcist ved, hvad der skal laves, hvor du naturligvis også får prisen at vide i samme omgang. På den måde er der ingen overraskelser. De har fysiske butikker i Aarhus, Herning og København, men hvis du ikke bor i nærheden, kan du som nævnt blot sende enheden med posten og få den retur på samme måde.
Få 2 års garanti med professionel reparation
Det helt afgørende er dog, at du hos iEkspert får 2 års garanti på reparationen. Garantien er det vigtigste argument for at lade professionelle klare reparationen. Du undgår således at komme til at ødelægge enheden med en hjemmereparationen, samtidig med at du får langt større sikkerhed.
Gode og originale reservedele til enheden
Derudover kan du med professionelle værksteder også være sikker på at få originale reservedele til din enhed. Professionelle mobilværksteder har netværket og den nødvendige ekspertise til at skaffe delene. De få kroner, du måske kan spare ved at købe en tilfældig reservedel på nettet, er ikke meget værd, hvis den alligevel ikke fungerer i længden.
Reparation eller køb af ny mobil?
Alternativt kan du selvfølgelig også købe en ny mobil, når den gamle står af. I nogle tilfælde er det nødvendigt. Hvis du stadig har håb for enheden, vil en diagnose eller et hurtigt gennemsyn hos et mobilværksted kunne afgøre, om det overhovedet kan betale sig at få den ødelagte enhed repareret. Ofte kommer det an på, hvor gammel den er, hvor stor skaden er, og hvor meget telefonen kostede fra ny.
Hvis den ikke kan repareres, og den skal smides ud, skal den smides i den korrekte type skraldespand. På grund af elektronikaffaldets forurening af miljøet du må aldrig smide en mobiltelefon i den almindelige skraldespand. I stedet bør den tages med til genbrugspladsen eller puttes i en særlig beholder til småt elektronik. Når vi sorterer vores elektronik korrekt, kan delene også genanvendes, så vi sparer miljøet for unødig belastning ved produktion af nye dele.